TRENER PERSONALNY
en
facebook
youtube
instagram
prezent
trener_personalny_warszawa3trener_personalny_warszawa6trener_personalny_warszawa1trener_personalny_warszawa9trener_personalny_warszawa8trener_konsultacje_dieta_onilnetrener_personalny_warszawa11trener_personalny_warszawa10trener_personalny_warszawa2trener_personalny_warszawa7trener_personalny_warszawa4

Jak wybrać rower stacjonarny?

« Powrót

Rower treningowy należy z pewnością do najbardziej popularnych i najczęściej wybieranych urządzeń spośród całej gamy dostępnych sprzętów fitness. W czasie zakupu często pojawiają się wątpliwości, jaki rower będzie dla nas odpowiedni, czym się kierować przy jego wyborze, na co zwrócić szczególną uwagę? Właśnie dlatego w krótkim opisie spróbuję rozwiać wszystkie wątpliwości i ułatwić Wam zakupy.

Korzyści płynące z treningu rowerowego
Rowery treningowe to urządzenia służące do ćwiczeń cardio, mogą być również stosowane w rehabilitacji. Polecane są dla ludzi z każdej grupy wiekowej, niezależnie od stopnia sprawności fizycznej. Biorąc pod uwagę zróżnicowanie potrzeb wśród klientów, rowery stacjonarne dzielą się na kilka rodzajów, a więc z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

Rowery stacjonarne w porównaniu do pozostałych sprzętów fitness najmniej obciążają na nasze stawy, tak, więc będą doskonałym wyborem szczególnie dla osób mających tego typu problemy. Dzięki regularnemu uprawianiu tego sportu nie tylko poprawimy swoją kondycje, spalimy tkankę tłuszczową, zrzucimy zbędne kilogramy, ale również ujędrnimy i uelastycznimy naszą skórę. Zwiększy się wydolność naszego układu krążenia oraz układu oddechowego, zwalczymy stres i poprawimy samopoczucie.

W trakcie treningu aktywizujemy kolejne partie mięśni łydek, ud oraz pośladków. W trakcie ćwiczeń intensywnie napięte są również mięśnie górnych partii naszego ciała, tj. mięśnie brzucha, klatki piersiowej, grzbietu oraz ramion.

Budowa i podział rowerów treningowych

Ze względu na budowę rowerków stacjonarnych dzielimy je na:

  • Rowery pionowe - nazwa związana jest z pozycją pionową ciała, którą utrzymujemy w trakcie ćwiczeń. Ten rodzaj roweru należy do najbardziej popularnych i jednocześnie najbardziej zróżnicowanych modeli, nie tylko ze względu na rozmaity wybór wzorów tego urządzenia, ale także na szeroki zakres cenowy.
  • Rowery poziome - ich cechą charakterystyczną jest pozioma pozycja ciała w trakcie ćwiczeń, siedzenie posiada oparcie, obniżony korpus a korbowód przesunięty do przodu. Polecany osobom cierpiących na bóle pleców, które dzięki oparciu nie są narażone na kontuzje. Odpowiedni również dla ludzi otyłych, dla których jazda na pionowym rowerze może być zbyt dużym obciążeniem oraz dla wszystkich, dla których pozycja tradycyjna na rowerze pionowym wydaję się być mało komfortowa. Rowery te są mniej popularne niż pionowe, ale coraz częstej pojawiają się w wyposażeniach klubów fitness oraz w domach klientów. Niestety ich ceny zaczynają się dość wysoko w porównaniu do rowerków pionowych.
  • Rowery spinningowe - tego typu rowery służą do uprawiania jednej z najnowszych form fitnessu - spinningu. Trening polega na jeździe na rowerze spinningowym w rytm muzyki, w różnych pozycjach, wykonując różnego rodzaju ruchy, to tak zwany aerobic na rowerze. Spinning można ćwiczyć zarówno w klubach na zajęciach grupowych jak i w domu. Rowery spinningowe różnią się od reszty rowerów oferowanych na polskim rynku swoją budową. Posiadają specjalnie wyprofilowaną i bardzo stabilną ramę, która pozwala na sprawną i szybką zmianę pozycji w trakcie treningu. Inny jest również kształt kierownicy pozwalający na różnego rodzaju chwyty odpowiednie do wykonywanych ćwiczeń. Rowery spinningowe posiadają łańcuchowy system napędowy odzwierciedlając uczucie towarzyszące w trakcie jazdy rowerem tradycyjnym oraz wolne koło zamachowe, które w momencie nagłego zatrzymania się wciąż będzie się kręcić chroniąc nas przed kontuzją. Każdy z rowerów posiada regulację siodełka pozycji góra - dół oraz przód - tył. Niektóre modele oprócz standardowej regulacji kierownicy góra - dół mają również możliwość regulacji w pozycji przód - tył. Rower spinningowy jest zdecydowanie polecany osobom nastawionym na bardzo intensywny trening, pragnącym wzmocnić swoją kondycję.
  • Ergometry - możemy spotkać się z dwiema definicjami, pierwsza mówi o ergometrze jako odrębnym rodzaju roweru treningowego, a druga kwalifikuje go jako urządzenie w które jest wyposażony rower treningowy. Tak czy inaczej polega to na możliwości pomiaru pracy mięśni naszych nóg w trakcie treningu, wykazywaną w Watach. Rower - ergometr nie należy do tanich, także jego zakup to niestety nie mały wydatek.
  • Rower spinningowy

  • Rower pionowy

  • Rower spinningowy

Rowerki stacjonarne ze względu na system hamowania dzielimy na:

  • mechaniczne
  • magnetyczne
  • elektromagnetyczne

Najtańsze modele to najczęściej rowerki wyposażone w mechaniczny system oporu polegający na tworzeniu oporu poprzez tarcie koła zamachowego. Bardziej nowoczesnym rozwiązaniem są rowery magnetyczne, w których opór wytwarzany jest przez pole magnetyczne. Regulacja oporu w tym rodzaju rowerka może odbywać się za pomocą pokrętła, czyli manualnie oraz za pomocą komputera. Zaletą tego rodzaju roweru jest cicha oraz płynna praca urządzenia. Mamy możliwość ustawić preferowany przez nas opór z dużo większą precyzją niż w rowerach mechanicznych. Najnowszym i jednocześnie najdroższym rozwiązaniem jest system elektromagnetyczny, polegający na zastosowaniu hamulca elektromagnetycznego, sterowanego elektrycznie za pomocą komputera, posiadającego możliwość ustawienia większego maksymalnego oporu niż w pozostałych rowerkach.

Podsumowując, jeśli Twoim celem jest nowoczesny, urozmaicony, intensywny trening dający doskonałą kondycję oraz szybki efekt wybierz rower spinningowy. Natomiast, jeśli myślisz o tradycyjnym spalaniu kalorii poprzez umiarkowane treningi polecamy rowery stacjonarne, w zależności od kwoty jaką chcesz przeznaczyć na zakup roweru, od mechanicznego niedrogiego roweru do użytku domowego, aż do magnetycznego i elektromagnetycznego, zdecydowanie najdroższych i posiadającego szeroki wachlarz funkcji. Wynika z tego, że przy podejmowaniu decyzji po pierwsze musisz zdecydować, jaką kwotę będziesz mógł przeznaczyć na rower treningowy. Gdy zdecydujemy się już na rodzaj roweru, jaki chcemy posiadać zwróćmy uwagę na ogólne aspekty jego budowy.

Koło zamachowe - części roweru odpowiedzialna za tworzenie oporu w trakcie ćwiczeń. Wielkość koła ma wpływ na jakość naszego treningu. Im będzie większe tym zwiększy się skala obciążenia, wibracje będą mniej odczuwane a rowerek będzie cicho i płynnie działał zwiększając nasz komfort. Rowerki posiadają koła od 6 do nawet 20 kg w zależności do rodzaju rowerka, ale nie koniecznie od jego cenny.

Skala obciążenia

Poziom skali obciążenia jest związany z wielkością koła zamachowego, większe koło zwiększa ilość stopni obciążenia. W rowerkach skala stopni obciążenia mieści się w granicach od 6 do 16 stopni. Stopień obciążenia, w zależności od rodzaju roweru, może być regulowany manualnie, za pomocą pokrętła lub elektronicznie za pomocą przycisku na konsoli.

Ważnymi elementami, które powinien posiadać rowerek treningowy jest regulacja siedzenia oraz kierownicy, niektóre modele posiadają nie tylko opcje góra - dół, ale również przód - tył. Zwróćmy również uwagę na pedały, które powinny posiadać zabezpieczenie stopy przed wypadaniem w postaci pasków lub klipsów, będą one stabilizować naszą nogę w trakcie ćwiczeń.

Funkcje komputera

Każdy z rowerków będzie posiadał, w zależności od producenta, daną ilość programów ćwiczeniowych. Wiadome jest, że im więcej możliwości wyboru tym większe zróżnicowanie i przyjemność ćwiczeń. Dlatego przy zakupie zwróćmy uwagę jakie programy oferuje nam producent i czego my oczekujemy w trakcie treningu. Wśród całej gamy programów do najciekawszych należy z pewności HRC polegający na kontroli naszego tętna przez komputer. Na początku treningu wybieramy górną granicę jaką nasze tętno może osiągnąć, w momencie gdy zbliżymy się do niej komputer automatycznie zmniejszy opór, co sprawi że nasze tętno spadnie, a następnie powróci do poprzedniego stopnia trudności. Ten program będzie przeznaczony szczególnie dla osób nastawionych na spalanie tkanki tłuszczowej.

Wśród programów treningowych na pewno znajdą się programy predefiniowane, czyli takie wybrane przez producenta. Korzystną dla nas opcją będą programy użytkownika, czyli takie programowane przez nas, zgodnie z naszymi upodobaniami. Będą też programy podstawowe takie jak: program celowy wyświetlający kolejno czas treningu, nasz dystans i spalone kalorie. Komputer będzie również mógł wyświetlać kolejno takie dane jak czas jazdy, przebyty dystans, liczbę spalonych kalorii, oraz prędkość w momencie wybrania opcji SCAN. Do dodatkowych funkcji komputera należą:

  • Test recovery - czyli możliwość pomiaru naszej sprawności fizycznej, kondycji.
  • Body FAT - pomiar tkanki tłuszczowej za pomocą sensorów dotykowych wbudowanych w uchwyty rowerka.
  • Wskaźnik BMI - komputer poprzez wprowadzone dane wzrostowo - wagowe wyliczy czy nasza waga jest prawidłowa. 
  • Programowanie danych użytkownika, każda z osób ćwiczących na urządzeniu będzie mogła zaprogramować w komputerze swoje indywidualne dane i je zapisać. Producenci przewidują możliwość programowania nawet dla 9 użytkowników. 


Nośność

Przy zakupie rowerka koniecznie musimy dostosować naszą wagę do poziomu nośności ustalonej przez producenta. Większość rowerków z niższą cenną będzie w stanie unieść użytkownika o maksymalnej wadze do 100 kg, wśród droższych modeli znajdziemy nawet takie z nośnością do 200 kg. Zdecydowanie dla osób cięższych, z nadwagą na początek lepszą formą treningu będą rowerki poziome, ze względu na mniejsze obciążenie kręgosłupa i stawów oraz większy komfort ćwiczeń.

Pomiar tętna

Aktualnie już większość rowerków nawet tych tańszych posiada możliwość pomiaru tętna. W rowerkach stacjonarnych występują dwie możliwości pomiaru:

  • sensory dotykowe wbudowane w uchwyty rowerka, w tańszych rowerkach nie zawsze dają dokładny wynik
  • pas telemetryczny, zakładany na klatkę piersiową a następnie przesyłający sygnał do komputera, dostępny głównie w droższych modelach rowerów, dają najdokładniejszy wynik. 

W przypadku braku możliwości pomiaru tętna w wybranym rowerku można dokupić osobno pulsometr - zestaw składa się z zegarka i pasa telemetrycznego, jego zaletą jest możliwość wykorzystania go nie tylko w trakcie treningu rowerowego.

Dodatkowe funkcje

Producenci dbając o coraz bardziej wymagających klientów do swoich produktów dokładają nowe funkcje, które mają na celu ułatwić i uprzyjemnić nasz trening. Do takich dodatkowych funkcji będzie należeć złącze PC pozwalające na podłączenie komputera, wejście dla MP3 Player-a, wyjście na słuchawki a także głośniki do słuchania muzyki w trakcie treningu. Dodatkowo miejsce na bidon, podpórki na książkę/gazetę, uchwyt na ręcznik, nawiew. Zwróćmy też uwagę na rolki ułatwiające transport, przesuwanie urządzenia oraz stopki poziomujące zapewniające stabilność i proste ustawienie sprzętu.

Jak ćwiczyć?

Najważniejsza jest systematyczność, bez tego trudno będzie o oczekiwane efekty. Do ćwiczeń ubierzmy się w wygodny, przewiewny strój, który nie będzie ograniczał naszych ruchów. Ustalmy wysokość siodełka i kierownicy do naszego wzrostu. Nasze plecy powinny być poste a głowa uniesiona, wysokość kierownicy i jej odległość od siodełka jest także niezwykle ważna. Wysokość siodełka ustawiamy stawiając nogę na pedał tak, aby była tylko lekko ugięta. W trakcie pedałowania nie możemy robić przeprostów w kolanach. Napinamy mięśnie brzucha, oraz ramion a intensywność treningu zawsze dostosowujemy do możliwości naszego organizmu.

Tekst napisany przy współpracy ze sklepem sport-shop.pl

banners1_02032015 728-x-90 Image Banner 728 x 90




MYPROTEIN

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|